Bruxismul – identificare, cauze & tratament

Bruxismul reprezintă una dintre principalele afecțiuni ale vieții cotidiene secolului 21.

Recent, asociațiile internaționale de specialitate au concluzionat faptul că bruxismul este caracterizat prin acțiunea repetitivă a mușchilor masticatori care determină încleștarea sau scrâșnirea dinților. Indiferent dacă acest lucru se întâmplă pe parcursul zilei sau al nopții.

Cum puteți identifica dacă suferiți de o formă de bruxism:

• cineva v-a auzit scrâșnind din dinți pe parcursul nopții
  • dinții au început să capete un aspect „tocit”
  • gingiile au început să se retragă
  • au apărut mici cratere la nivelul dinților, lângă gingie
  • vă treziți dimineața sau experimentați pe parcursul zilei dureri de cap sau dureri în zona maxilarelor
  • leziuni ale obrajilor sau buzelor care nu sunt asociate cu niciun traumatism experimentat pe parcursul zilei
  • fracturi ale lucrărilor protetice existente

Acum, dacă ați identificat faptul că e posibil să suferiți de o formă de bruxism, sigur vă întrebați care sunt cauzele pentru care a apărut aceasta afecțiune. Iată câțiva dintre factorii de risc:

• stres, momente tensionate pe parcursul zilei, stil de viață agitat
  • deficit de odihnă
  • lucrări dentare vechi, realizate necorespunzător
  • tulburări de somn
  • schimbarea dinților temporari cu cei definitivi (în cazul copiilor)

Cum se face diagnosticarea și care este tratamentul?

Diagnosticarea bruxismului este realizată de către medicul stomatolog care va examina dinții, mucoasa orală, mușchii masticatori și articulația temporo-mandibulară.

Examinarea minuțioasă a acestor structuri anatomice va duce la diagnosticarea corectă a tipului de bruxism, cât și la aplicarea tratamentului corespunzător specific cazului. Printre tratamentele eficiente, putem enumera:

• gutiera flexibilă sau rigidă, cu rolul de a echilibra mușcătura dar și de a împiedica tocirea dinților pe parcursul nopții
  • coroane dentare, cu rolul de a reda aspectul natural al dinților, aspect pierdut prin uzura continuă a acestora
  • aparat ortodontic, cu rolul de a repoziționa dinții pe arcadă, în cazul unei mușcături deficitare

Tratamentul va fi ales în urma consultației de către medic și va fi special etapizat astfel încât să atingă cele mai bune rezultate pe termen lung.

Bibliografie:

GJ Lavigne et al, “Bruxism physiology and pathology: an overview for clinicians”; J Oral Rehabilitation; 2008 Jul;35(7):476-9
F Lobbezzo et al, “International consensus on the assessment of bruxism: Report of a work in progress”; J Oral Rehabilitation; 2018 Nov;45(11):837-84

Pentru detalii și programări, adresează-te medicilor de la  Advanced Gentle Dentist, specializați în stomatologia laser în Germania și în Statele Unite

Gentle Dentist DOROBANTI

+40726.773.377 |  +40726.774.477
Str. Constantin Aricescu Nr.36, Sector 1, Bucuresti
*(Strada cu sens unic paralela cu Putul lui Zamfir si George Calinescu - Zona Dorobanti.)

Bulevardul Corneliu Coposu Nr.7, Bl. 104, Sc. 2, Ap. 47, etaj 5, (interfon 047), Bucuresti Sector 3 (Zona Unirii)