Care sunt diferențele dintre placa bacteriană și tartru?

Atât placa bacteriană, cât și tartrul dentar cresc riscul de a dezvolta carii, gingivită și alte probleme din sfera cavității bucale.

Ne îndreptăm atenția în direcția acestor doi termeni, tartru și placă, pentru că nu trebuie să se creeze confuzie.

Placa bacteriană reprezintă acea peliculă moale, transparentă sau galbenă formată de bacterii, pe care o puteți îndepărta prin periajul dinților. Dacă, însă, placa bacteriană este lăsată să acționeze un timp îndelungat pe suprafața dinților, ea se întărește și astfel ia naștere tartrul dentar. Tartrul are o culoare mai închisă și doar prin curățarea profesională a dinților (în cabinetul medicului dentist) poate fi înlăturat.

Ce diferențe există între cei doi termeni

Potrivit definiției, placa bacteriană este, de fapt, o colectare a bacteriilor - acestea stau laolaltă. Ele pot supraviețui pe dinți, pe gingii, pe limbă și pe toată suprafața cavității bucale.

Pe suprafața dinților și în jurul lor trăiesc aproximativ 700 de specii de microorganisme, iar printre acestea se află și bacterii. Din păcate, multe dintre aceste bacterii se pot aduna în același loc, pentru a forma un biofilm (un agregat de microorganisme în care celulele se alipesc una de cealalta și apoi de o suprafață) sau o peliculă. Biofilmul este o substanță groasă și lipicioasă care protejează bacteriile, făcându-le mai puternice și mai greu de îndepărtat de pe suprafața dinților și din spațiile interdentare. Ceea ce observați pe dinți sau între dinți – acea peliculă lipicioasă și vâscoasă, de culoare albă sau galbenă, este placa bacteriană.

Dacă nu îndepărtați placa bacteriană, această peliculă pe care o puteți observa cu ușurință, ea se calcifiază. Adică prinde pe suprafața ei calciul și alte minerale din salivă, iar astfel placa se întărește. Medicii dentiști numesc placa bacteriană întărită „tartru”. Astfel, este important de știut că tartrul dentar poate păta dinții și îi poate face să arate decolorați. La rândul său, tartrul poate prinde placa bacteriană ca într-o capcană, iar astfel crește riscul de a dezvolta depozite și mai mari de tartru.

Riscuri care pot să apară de pe urma tartrului și a plăcii

Placa bacteriană și tartrul cresc riscul de a dezvolta gingivită și parodontită, ambele fiind forme ale bolii parodontale. Așa cum probabil știți, boala parodontală poate avea mai multe stadii, cel incipient fiind numit gingivită. Expunerea pe termen lung la bacteriile din placa bacteriană cauzează inflamație în interiorul țesuturilor gingivale. Acest lucru poate declanșa, în timp, sângerări gingivale, durere, roșeața gingiilor și, în unele cazuri mai grave, infecții ale gingiilor. Inflamația cronică în parodontită (un stadiu avansat al bolii parodontale) este, totodată, un factor de risc pentru alte boli și probleme de sănătate, cum ar fi, de exemplu, bolile cardiovasculare.

Prevenirea complicațiilor

Îndepărtarea plăcii bacteriene și a tartrului dentar sunt două măsuri care pot ajuta la tratarea bolilor parodontale și la prevenirea agravării acestor boli ale cavității bucale. În plus, dacă boala parodontală este ținută sub control, vă puteți îmbunătăți sănătatea orală și puteți reduce riscul de a dezvolta anumite complicații și chiar boli cronice corelate cu inflamația din sfera cavității orale.

Cum recunoașteți placa bacteriană

Unele dintre semnele ce pot indica faptul că placa bacteriană s-a format pe dinți pot fi:

• Respirație urât mirositoare cronică (pe un timp îndelungat) – deoarece bacteriile care formează placa pot determina apariția unui miros neplăcut;
  • Dinții se simt vâscoși la suprafață;
  • Observați pe ața dentară, atunci când curățați spațiile dintre dinți, o mâzgă de culoare albă sau galbenă;
  • Sângerarea gingiilor sau durere în țesuturile gingivale.

Cum recunoașteți tartrul de pe dinți

Tartrul dentar este o substanță tare, așa că nu poate fi îndepărtat de pe dinți prin simplul periaj, realizat acasă. Dacă observați anumite semne precum cele enumerate mai jos, este posibil să aveți depozite de tartru pe dinții dumneavoastră:

• Zone decolorate pe dinți, în special în apropierea gingiilor sau în spațiile interdentare;
  • Zone tari, dure, formate pe dinți;
  • Gingiile umflate, țesuturile gingivale dureroase, sângerarea gingiilor.

Factorii de risc ce contribuie la placa dentară

Rețineți că riscul de a dezvolta placă dentară și, implicit, o formă de boală parodontală este mai mare din cauza anumitor factori:

• Dinții nu sunt periați în mod regulat;
  • Nu se foloșește ața dentară în mod regulat;
  • Dacă persoana are factori de risc genetici, care predispun la apariția cariilor dentare;
  • Fumatul;
  • Anumiți factori ce țin de stilul de viață al persoanei: alimentația bogată în zahăr, un nivel ridicat de stres;
  • Vizitele foarte rare la cabinetul medicului dentist;
  • Folosirea unor dispozitive, cum ar fi aparatele dentare, care îngreunează curățarea amănunțită a dinților.

Factorii de risc ce contribuie la dezvoltarea tartrului dentar

Riscul de a dezvolta tartru este mai mare dacă persoana întrunește anumiți factori de risc:

• Nu are parte de servicii de îngrijire orală la cabinetul unui medic dentist;
  • Nu își spală dinții cu regularitate și nu folosește ața dentară în mod regulat;
  • Dinții sunt strâmbi și în poziții incorecte, astfel că este dificilă curățarea spațiilor interdentare – de aici și riscul de formare a depozitelor de tartru în zonele greu accesibile.

Referințe bibliografice:

Pentru detalii și programări, adresează-te medicilor de la  Advanced Gentle Dentist, specializați în stomatologia laser în Germania și în Statele Unite

Gentle Dentist DOROBANTI

+40726.773.377 |  +40726.774.477
Str. Constantin Aricescu Nr.36, Sector 1, Bucuresti
*(Strada cu sens unic paralela cu Putul lui Zamfir si George Calinescu - Zona Dorobanti.)

Bulevardul Corneliu Coposu Nr.7, Bl. 104, Sc. 2, Ap. 47, etaj 5, (interfon 047), Bucuresti Sector 3 (Zona Unirii)