Nu evitați vizita la medicul dentist, mai ales în pandemie – Iată de ce

Dacă țineți la sănătatea dinților dumneavoastră, atunci cu siguranță nu aveți de ce să evitați controalele regulate la cabinetul medicului dentist. În caz contrar, consecințele asupra cavității bucale pot fi grave.

Experții de peste hotare trag un semnal de alarmă: chiar și în timpul pandemiei, faptul că unii pacienți evită să meargă la medicul dentist poate fi un obicei nociv pentru sănătatea orală. De aceea, ne-am propus să abordăm acest subiect în articolul de astăzi, atrâgând atenția asupra importanței controalelor regulate la medicul dentist (ideal ar fi la fiecare șase luni să vă prezentați la cabinetul medicului dumneavoastră dentist).

Îngrijirea dinților rămâne un subiect sensibil pentru milioane de români, chiar și în timpul pandemiei de COVID-19. Mulți dintre adulți au carii netratate, iar statisticile arată că inclusiv adulții cu vârsta de peste 30 de ani prezintă semne ale unei forme de boală parodontală (această boală are mai multe stadii, cel incipient fiind gingivita). Din păcate, mulți adulți au recunoscut că au avut durere sau disconfort în cavitatea bucală în ultimul an, ceea ce înseamnă că au evitat să meargă la medicul dentist.

Studiile au arătat – nu de puține ori – că sănătatea orală precară este asociată cu numeroase boli cronice, inclusiv cu diabetul zaharat și cu bolile cardiovasculare. Aceste probleme reprezintă un risc imediat pentru sănătatea fiecărui pacient și necesită o îngrijire de urgență, de aceea nu este indicat ca problemele din sfera dentară să fie ignorate ori trecute cu vederea – pentru că, așa cum știți, nu vor trece de la sine. Și nu trebuie să uitați nici faptul că problemele dentare mai puțin urgente pot avea și ele efecte negative pe termen lung, chiar dacă inițial ați fi tentat să credeți că disconfortul e unul minim, că nu merită „să vă deranjați” doar pentru atât și să vă vadă un medic dentist.

Puteți merge la medicul dentist chiar și în pandemie

De la redeschiderea cabinetelor stomatologice încă de anul trecut, medicii dentiști au făcut numeroase modificări la cabinetele și clinicile dentare, astfel încât să le asigure pacienților siguranța dorită, să reducă riscul de transmitere a infecției cu coronavirusul SARS-CoV-2 și să prevină transmiterea COVID-19. Așadar, recomandarea noastră – și a tuturor specialiștilor, din România și de peste hotare – este să mergeți la medicul dentist pentru controale regulate.

Dacă faceți parte din categoriile de persoane la risc, ar trebui să discutați mai întâi cu medicul dumneavoastră dentist, iar el vă va explica în detaliu cât de în siguranță veți fi la cabinetul său – spațiul este dezinfectat cu regularitate, după fiecare pacient, se folosesc în prezent dispozitive de top care sterilizează cabinetele folosind lumina UV, iar lista de soluții și măsuri continuă.

Îngrijirea dinților la dumneavoastră acasă este crucială

Chiar dacă nu aveți o problemă dentară urgentă, care să necesite tratament imediat la cabinetul medicului dentist, nu uitați că măsurile pe care le aplicați acasă (atunci când este vorba despre îngrijirea dinților) reprezintă prima linie de apărare. Adică o apărare în fața bacteriilor din gură, care cauzează carii. Ceea ce cauzează distrugerea smalțului și apariția cariilor dentare sunt consumarea carbohidraților, a zahărului și faptul că bacteriile produc un mediu acid care afectează dinții. Pe de altă parte, inflamația cronică a țesuturilor de susținere a dinților dumneavoastră (numită boală parodontală) poate fi și ea un factor ce poate cauza probleme în cavitatea orală.

Atât cariile dentare, cât și boala parodontală – două condiții extrem de importante – sunt agravate de alimentația precară, de fumat, de sistemul imunitar slăbit și de igiena orală precară. Așa că nu uitați, mai ales în pandemie, să respectați toate regulile de igienă dentară, pentru a vă menține dinții sănătoși.

Atenție la ecosistemul de bacterii din gură

Tot la partea de îngrijire a dinților acasă, rețineți și faptul că puteți lupta contra cariilor dentare și contra bolii parodontale printr-o măsură simplă: să controlați placa bacteriană, adică acea peliculă moale, lipicioasă, care se depune pe dinții și pe gingiile dumneavoastră și care este alcătuită din salivă, resturi de alimente și bacterii.

Placa bacteriană care persistă deci pe dinți pe o perioadă lungă de timp va forma tartrul dentar, iar în consecință, va încuraja și mai mult dezvoltarea biofilmului bacterian, adică a unui ecosistem de bacterii care cauzează probleme dentare. Regula de bază este, bineînțeles, respectarea regulilor de igienă orală: periajul dinților de două ori pe zi, cu o pastă de dinți recomandată de medicul dumneavoastră dentist, și folosirea apei de gură, dacă dentistul v-a recomandat un anumit tip de produs.

Efecte indirecte

Pandemia de COVID-19 poate avea și un impact psihologic asupra dumneavoastră, impact care la rândul său are multe efecte indirecte asupra sănătății orale. Anumite medicamente prescrise pentru tratarea depresiei și a anxisetății pot cauza sindromul de gură uscată, iar din cauza producției scăzute de salivă, sănătatea orală va avea de suferit.

Totodată, anxietatea sporită în lunile de pandemie este asociată cu bruxismul sau cu scrâșnitul din dinți. Tot la capitolul impact psihologic, în pandemie poate crește consumul de alcool și de tutun, factori care nu sunt benefici pentru dinții noștri. Așa că vizita la medicul dentist este esențială, mai ales dacă elementele descrise în acest paragraf vi se potrivesc, iar dinții dumneavoastră au avut de suferit.

Când e cazul să mergeți la dentist

Durerea de dinți poate indica o infecție, așa că nu o ignorați. Un dinte spart sau distrugerea unei lucrări dentare reprezintă alte exemple de urgențe stomatologice. Dacă aveți o lucrare dentară care se mișcă sau dacă acea lucrare dentară v-a căzut, încercați să mențineți zona curată, fără să umblați la dinte. O programare telefonică la cabinetul medicului dentist este indicată, pentru ca acesta să vă rezolve problema în cel mai scurt timp.

Există și câteva probleme orale rare care pot reprezenta urgențe (care vă pot pune viața în pericol). Dacă aveți dificultăți la înghițire sau dificultăți în respirație, dacă aveți o sângerare necontrolată în gură sau în jurul cavității orale, cereți imediat îngrijiri medicale de urgență/ Durerea extremă sau o temperatură foarte mare a corpului asociată cu probleme dentare necesită, de asemenea, atenția imediată din partea medicului dentist.

Referințe bibliografice:

Andrew J. Corsaro. (2021, January 22). Tooth or consequences: Even during a pandemic, avoiding the dentist can be bad for your oral health. Retrieved January 29, 2021, from https://theconversation.com/tooth-or-consequences-even-during-a-pandemic-avoiding-the-dentist-can-be-bad-for-your-oral-health-152742.

Pentru detalii și programări, adresează-te medicilor de la  Advanced Gentle Dentist, specializați în stomatologia laser în Germania și în Statele Unite

Gentle Dentist DOROBANTI

+40726.773.377 |  +40726.774.477
Str. Constantin Aricescu Nr.36, Sector 1, Bucuresti
*(Strada cu sens unic paralela cu Putul lui Zamfir si George Calinescu - Zona Dorobanti.)

Bulevardul Corneliu Coposu Nr.7, Bl. 104, Sc. 2, Ap. 47, etaj 5, (interfon 047), Bucuresti Sector 3 (Zona Unirii)